STATUT STOWARZYSZENIA MROCZNE BRACTWO

uchwalony 30 grudnia 2023 r.

Rozdział I

Przepisy ogólne

§ 1

Nazwa organizacji

  1. Stowarzyszenie Mroczne Bractwo, zwane dalej Stowarzyszeniem działa na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz postanowień niniejszego statutu.
  2. Nazwa Stowarzyszenia: Suwalskie Stowarzyszenie Mangi, Anime, Fantastyki i RPG „Mroczne Bractwo”, pozostaje nazwą historyczną i może nadal być wykorzystywana jako tłumaczenie działalności organizacji.
  3. Stowarzyszenie może, w celach promocyjnych, stosować akronim „MB”.

§ 2

Stowarzyszenie opiera swą działalność na pracy społecznej ogółu członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.

§ 3

Siedziba i teren działania

  1. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem Suwałk i województwa podlaskiego.
  2. Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działania poza granicami kraju na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.
  3. Siedzibą władz jest miasto Suwałki.

Rozdział II

Cele i sposoby ich realizacji

§ 4

Nasza grupa działa nieformalnie od 2009 roku, najpierw jako Klub Mangi i Anime przy Liceum Ogólnokształcącym nr 3 w Suwałkach, później jako luźna grupa osób o podobnych zainteresowaniach. Przez wiele lat spotykaliśmy się, by omawiać nowinki w literaturze fantastycznej, wydawnictwach mang i anime oraz przemyśle gier komputerowych i stołowych. Pomyśleliśmy, że nadszedł czas by pokazać się światu i spróbować zainteresować naszą pasją większą liczbę osób powiększając tym samym nasze grono.

§ 5

Cele stowarzyszenia

  1. Promocja kultury w tym gier i fantastyki
    1. Działalność na rzecz rozpowszechniania i promocji kultury związanej przede wszystkim z grami, fantastyką i kulturą Dalekiego Wschodu.
    2. Popularyzacja gier planszowych, karcianych i fabularnych, zarówno komputerowych, jak i stołowych, gier terenowych, miejskich i questingu.
    3. Propagowanie wśród społeczeństwa, głównie młodzieży, wszelkich form twórczości związanych z fantastyką i kulturą Dalekiego Wschodu.
    4. Wspierania i upowszechniania kultury fizycznej w głównej mierze w dyscyplinach niszowych i nieuznawanych za wiodące, w tym szczególnie związanych z grami.
    5. Pogłębianie wiedzy członków Stowarzyszenia i społeczeństwa na temat literatury, w szczególności z gatunku fantasy i science-fiction.
    6. Promowanie Suwałk jako stolicy fandomu naszego regionu.
    7. Zrzeszanie miłośników gier, fantastyki i kultury Dalekiego Wschodu.
  2. Aktywizacja społeczna młodzieży i wsparcie inicjatyw młodzieżowych
    1. Propagowanie idei wolontariatu oraz wspieranie i inicjowanie działań na rzecz rozwoju osobistego wolontariuszy, oraz jakości świadczonych przez nich usług. Promocja, organizacja i wspieranie wolontariatu.
    2. Wspieranie młodzieżowych inicjatyw w tym artystycznych, kulturalnych, naukowych i społecznych i angażowanie młodzieży do aktywnego udziału w życiu społecznym i kulturalnym.
    3. Organizowanie aktywnego, konstruktywnego wypoczynku dzieci i młodzieży.
    4. Prowadzenie dialogu z młodym pokoleniem, działalność na rzecz suwalskiej młodzieży i wspieranie inicjatyw młodzieżowych.
    5. Działalność na rzecz osób młodych, w tym upowszechnianie wiedzy o prawach dziecka i prawach ucznia. 
  3. Aktywność społeczna na rzecz społeczności lokalnej
    1. Aktywizacja środowiska lokalnego na rzecz rozwoju kulturalnego oraz kultywowania tradycji.
    2. Podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji, pielęgnowanie jej oraz rozwoju świadomości obywatelskiej i kulturowej. Upowszechnianie wiedzy o historii i tradycji regionu w tym mniejszości narodowych i etnicznych.
    3. Integrowanie osób pracujących dla dobra publicznego oraz wspieranie procesu wymiany dobrych praktyk.
    4. Tworzenie płaszczyzny wymiany informacji, doświadczeń i wiedzy pomiędzy osobami i instytucjami zainteresowanymi.
    5. Działalność profilaktyczna związana z uzależnieniami, patologiami społecznymi, wykluczeniem oraz na rzecz równouprawnienia.
    6. Wspieranie rozwoju nowoczesnych instytucji pomocy społecznej oraz podejmowanie działań na rzecz wyrównania szans grup zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym, w tym działalność na rzecz osób niepełnosprawnych, seniorów i innych grup defaworyzowanych.
    7. Wspieranie rozwoju turystyki i krajoznawstwa w tym przyjaznej środowisku naturalnemu i jej promocja.
    8. Działalność na rzecz rewitalizacji w tym społecznej oraz krajobrazowej oraz działalność na rzecz ekologii oraz ochrony zwierząt i dziedzictwa przyrodniczego.
  4. Popularyzacja wiedzy z dziedziny technologii, w tym technologii informacyjnych wśród społeczeństwa.
  5. Promocja i wspieranie wykorzystywania nowoczesnych usług dostępnych w internecie.
  6. Działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami, oraz integracji cudzoziemców.
  7. Promocja Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej za granicą.
  8. Działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości, techniki, wspólnot i społeczności lokalnych.

§ 6

Stowarzyszenie realizuje swoje cele w szczególności poprzez:

  1. Reprezentowanie Suwałk na wyjazdach, konwentach, targach, spotkaniach i imprezach, zwłaszcza tych o tematyce fantastycznej i kultury Dalekiego Wschodu.
  2. Organizowanie konwentu Mroźna Brama w Suwałkach.
  3. Zakładanie sekcji i grup tematycznych.
  4. Organizowanie różnych wydarzeń w tym kulturalnych i ich obsługa.
  5. Organizowanie zebrań, dyskusji, odczytów, konkursów oraz spotkań z pisarzami, tłumaczami, krytykami i wydawcami, szczególnie na tematy związane z fantastyką, grami i kulturą Dalekiego Wschodu.
  6. Organizowanie konkursów, turniejów gier, imprez kulturalnych, przeglądów, wernisaży, gier terenowych, miejskich i questingu.
  7. Organizowanie spotkań mających na celu rozegranie sesji RPG, gier planszowych, oglądanie filmów i anime.
  8. Założenie czytelni („wymienialni”) mang i anime, komiksów, książek i filmów o tematyce fantastycznej we współpracy z Biblioteką Publiczną im. Marii Konopnickiej w Suwałkach.
  9. Prowadzenie warsztatów LARP’owych, dla GM’ów i innych.
  10. Wszelką inną działalność, również odpłatną, związaną z fantastyką i kulturą Dalekiego Wschodu, nienastawioną na zysk.
  11. Prowadzenie świetlic środowiskowych, warsztatów socjoterapeutycznych, warsztatów terapii zajęciowej, wypoczynku dzieci i młodzieży.
  12. Prowadzenie działalności kulturalnej, miejsc aktywności lokalnej, kawiarenek społecznych, form podobnych do domu kultury.
  13. Organizowanie i prowadzenie imprez turystycznych.
  14. Organizowanie, udział i prowadzenie warsztatów, programów szkoleniowych, oświatowych i edukacyjnych.
  15. Organizowanie i udział w spotkaniach, zjazdach, konferencjach, targach i seminariach.
  16. Organizowanie, udział i prowadzenie szkoleń oraz staży krajowych i zagranicznych w zakresie celów Stowarzyszenia.
  17. Działalność wydawniczą tradycyjna jak również poprzez nowoczesne media.
  18. Organizowanie, wspieranie i obsługę techniczną inicjatyw obywatelskich leżących w zakresie zainteresowań Stowarzyszenia.
  19. Wspieranie i inicjowanie wymiany międzynarodowej i międzykulturowej.
  20. Inicjowanie i podejmowanie działań dotyczących ochrony środowiska oraz właściwego stosunku do zwierząt i innych składników przyrody żywej, oraz nieożywionej.
  21. Przekazywanie propozycji projektów odpowiednim władzom, instytucjom, organizacjom społecznym.
  22. Współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami, urzędami i organizacjami.
  23. Inspirowanie twórców do tworzenia dzieł tematycznie związanych z regionem oraz ich promocję.
  24. Propagowanie turystycznych, kulturalnych i społecznych walorów regionu i kraju.
  25. Działanie na rzecz wzmacniania więzi międzyludzkich i międzypokoleniowych.
  26. Współdziałanie z innymi jednostkami i organizacjami przeciwko wykluczeniu społecznemu.
  27. Informowanie opinii publicznej o podejmowanych działaniach i ich wynikach za pośrednictwem środków masowego przekazu oraz własnych wydawnictw.
  28. Działalność umożliwiającą dostęp szerokiego społeczeństwa do informacji będących w posiadaniu stowarzyszenia, a także do zasobów dziedzictwa kulturalnego, społecznego, wyrobów artystycznych i innych według potrzeb ogółu
  29. Prowadzenie akcji charytatywnych wspierających różne grupy społeczne lub osoby indywidualne w tym z grup defaworyzowanych, a także cudzoziemców i ofiary konfliktów zbrojnych.
  30. Promocja wiedzy specjalistycznej i ogólnej we wszystkich zakresach będących w zakresie działalności stowarzyszenia.
  31. Prowadzenie punktów wsparcia dla grup beneficjentów.
  32. Inne działania dopuszczone prawem, które będą przyczyniać się do rozwoju stowarzyszenia i realizacji jego celów statutowych.

Rozdział III

Członkowie Stowarzyszenia

§ 7

  1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem honorowym Stowarzyszenia.
  2. Stowarzyszenie może posiadać członków:
    1. Zwyczajnych,
    2. Honorowych.

§ 8

  1. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna, która złoży pisemną deklarację zawierającą rekomendację jednego członka Stowarzyszenia.
  2. Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd Stowarzyszenia uchwałą podjętą nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji.
  3. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
  4. Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu Stowarzyszenia podjętej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji.

§ 9

Prawa i obowiązki członków Stowarzyszenia

  1. Członkowie zwyczajni mają prawo:
    1. biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Stowarzyszenia,
    2. korzystania z dorobku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia,
    3. udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie,
    4. zgłaszania wniosków co do działalności Stowarzyszenia.
  2. Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
    1. brania udziału w działalności Stowarzyszenia i w realizacji jego celów,
    2. uczestniczenia w walnych zebraniach członków,
    3. przestrzegania statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,
    4. regularnego opłacania składek.
  3. Członkowie honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Stowarzyszenia, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.
  4. Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.

§ 10

Odejście ze Stowarzyszenia

  1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
    1. dobrowolnej rezygnacji pisemnej z przynależności do Stowarzyszenia złożonej na ręce Zarządu,
    2. wykluczenia przez Zarząd:
      • z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający trzy miesiące,
      • z powodu rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień i uchwał władz Stowarzyszenia,
      • ze względu na brak przejawów aktywnej działalności na rzecz Stowarzyszenia.
      • utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
    3. śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego.
  2. Zarząd przedstawia decyzję o wykluczeniu Walnemu zebraniu członków i podejmowana jest uchwała, od której osoba wykluczona ma prawo odwołać się w ciągu 14 dni od zebrania. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Decyzja podjęta podczas  zebrania jest ostateczna.

Rozdział IV

Władze i struktura organizacyjna Stowarzyszenia

§ 11

  1. Władzami Stowarzyszenia są:
    1. Walne zebranie członków,
    2. Zarząd Stowarzyszenia,
    3. Prezydium Stowarzyszenia,
    4. Komisja rewizyjna.
  2. Zarząd jest powołany do kierowania całą działalnością Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego zebrania członków, a także reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz.
  3. Zarząd składa się z trzech członków: prezesa i dwóch wiceprezesów.
  4. Członkowie zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za pełnione funkcje.
  5. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb.
  6. Zarząd Stowarzyszenia wybierany jest na czas trwania kadencji – 3 lata.
  7. W przypadku rezygnacji członka Zarządu z funkcji przeprowadza się wybory dokooptowujące.
  8. Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
  9. Komisja rewizyjna składa się z trzech członków: przewodniczącego komisji oraz dwóch członków komisji.
  10. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb.
  11. Komisja rewizyjna wybierana jest na czas trwania kadencji – 3 lata.
  12. Prezydium Stowarzyszenia to organ kierujący działaniami Stowarzyszenia, do jego kompetencji należy określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia oraz koordynacja bieżącej pracy Stowarzyszenia.
  13. Nie ma limitu osób wchodzących w skład Prezydium.
  14. W skład Prezydium wchodzą najaktywniejsi członkowie stowarzyszenia.
  15. W skład Prezydium mogą wejść członkowie zwyczajni stowarzyszenia, którzy są członkami co najmniej 3 miesiące, na zaproszenie Zarządu, Prezydium lub poprzez złożenie na ręce Zarządu pisemnej deklaracji zawierającej rekomendację jednego członka Prezydium.
  16. Członkostwo w Prezydium ustaje na skutek złożenia pisemnej rezygnacji członka Prezydium lub poprzez wykluczenie przez Zarząd na wniosek co najmniej dwóch członków Prezydium.
  17. Do kompetencji Walnego zebrania należy:
    1. uchwalanie zmian statutu,
    2. wybór i odwoływanie władz Stowarzyszenia,
    3. udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji rewizyjnej,
    4. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia,
    5. podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku.
  18. Walne Zebranie obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
  19. Walne zebranie zwołuje Zarząd:
    1. z własnej inicjatywy,
    2. na wniosek Prezydium Stowarzyszenia,
    3. na wniosek Komisji Rewizyjnej.
  20. Walne zebrania mogą odbywać się elektronicznie poprzez internetowe narzędzia komunikacyjne.
  21. Walne zebranie zwoływane jest:
    1. raz w roku, jako sprawozdawcze, 
    2. co trzy lata, jako sprawozdawczo-wyborcze, 

zawiadamiając członków o terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na 14 dni przed datą walnego zebrania. Jeśli na zebraniu nie ma wymaganego kworum, zwołuje się zebranie w drugim terminie nie później niż w ciągu miesiąca od dnia zwołania walnego zebrania członków.

§ 12

  1. Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków, chyba że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.

Rozdział V

Dochody Stowarzyszenia

§ 13

  1. Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
    1. składki członkowskie,
    2. darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności publicznej,
    3. wpływy z odpłatnej działalności statutowej,
    4. dotacje, subwencje, udziały, lokaty,
    5. dochody z działalności gospodarczej,
    6. wpływy związane ze statusem OPP,
    7. inne przychody majątkowe przewidziane prawem.
  2. Wysokość składek członkowskich określa się podczas zebrania Prezydium Stowarzyszenia.
  3. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  4. Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
  5. Zabrania się udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów lub pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
  6. Zabrania się przekazywania majątku organizacji na rzecz jej członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
  7. Zabrania się wykorzystywania majątku organizacji na rzecz jej członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystywanie bezpośrednio wynika z celu statutowego.
  8. Zabrania się zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

Rozdział VI

Sposób reprezentowania stowarzyszenia

§ 14

  1. Do składania oświadczeń woli w imieniu stowarzyszenia, w tym w sprawach majątkowych, uprawniony jest każdy z członków zarządu pojedynczo.
  2. Wszystkie umowy między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu podpisuje jeden z pełnomocników.
  3. Pełnomocnikiem staje się członek Stowarzyszenia wybrany podczas głosowania jawnego, po przyjęciu uchwały przez Walne Zebranie.
  4. Pełnomocników jest dwóch.

Rozdział VII

Zasady wprowadzania zmian w statucie

§ 15

Uchwałę w sprawie zmiany statutu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie bezwzględną większością głosów, w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.

Rozdział VIII

Sposób rozwiązania się stowarzyszenia

§ 16

  1. Uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków kwalifikowaną większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
  2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.

Słowniczek

  1. Anime – animacja japońska,
  2. Fandom – określenie społeczności fanów, zwykle używane w odniesieniu do fanów fantastyki, mangi i anime oraz RPG,
  3. GM – ang. Game Master, Mistrz Gry, prowadzący scenariusz w grze RPG,
  4. LARP – ang. Live Action Role-Playing, aktywność, podczas której gracze odgrywają postaci i przeżywają razem pewien scenariusz, gra podobna do improwizowanej sztuki teatralnej,
  5. Manga – japoński komiks,
  6. RPG – ang. Role-Playing Game, gra fabularna.