Rozdział I – Przepisy ogólne
§ 1 Nazwa organizacji
1. Stowarzyszenie Mroczne Bractwo, zwane dalej Stowarzyszeniem działa na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz postanowień niniejszego statutu.
2. Nazwa Stowarzyszenia: Suwalskie Stowarzyszenie Mangi, Anime, Fantastyki i RPG “Mroczne Bractwo”, pozostaje nazwą historyczną i może nadal być wykorzystywana jako tłumaczenie działalności organizacji.
3. Stowarzyszenie może, w celach promocyjnych, stosować akronim „MB”.
§ 2 Stowarzyszenie opiera swą działalność na pracy społecznej ogółu członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
§ 3 Siedziba i teren działania
1. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem Suwałk i województwa podlaskiego.
2, Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działania poza granicami kraju na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.
3, Siedzibą władz jest miasto Suwałki.
Rozdział II – Cele i sposoby ich realizacji
§ 4 Nasza grupa działa nieformalnie od 2009 roku, najpierw jako Klub Mangi i Anime przy Liceum Ogólnokształcącym nr 3 w Suwałkach, później jako luźna grupa osób o podobnych zainteresowaniach. Przez wiele lat spotykaliśmy się, by omawiać nowinki w literaturze fantastycznej, wydawnictwach mang i anime oraz przemyśle gier komputerowych i stołowych. Pomyśleliśmy, że nadszedł czas by pokazać się światu i spróbować zainteresować naszą pasją większą liczbę osób powiększając tym samym nasze grono.
§ 5 Cele Stowarzyszenia
1. Działalność kulturalna związana z grami fabularnymi, fantastyką i kulturą Dalekiego Wschodu.
2. Angażowanie młodzieży do aktywnego udziału w życiu społecznym i kulturalnym.
3. Pogłębianie wiedzy członków Stowarzyszenia i społeczeństwa na temat literatury, w szczególności z gatunku fantasy i science-fiction.
4. Propagowanie wśród społeczeństwa, głównie młodzieży, wszelkich form twórczości związanych z fantastyką i kulturą Dalekiego Wschodu.
5. Promowanie Suwałk jako stolicy fandomu naszego regionu.
6. Popularyzacja gier planszowych, karcianych i fabularnych, zarówno komputerowych, jak i stołowych, gier terenowych, miejskich i questingu.
7. Zrzeszanie miłośników fantastyki i kultury Dalekiego Wschodu.
§ 6 Stowarzyszenie realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
1. Reprezentowanie Suwałk na wyjazdach, konwentach, spotkaniach i imprezach o tematyce fantastycznej i kultury Dalekiego Wschodu.
2. Organizowanie konwentu Mroźna Brama w Suwałkach.
3. Zakładanie sekcji i grup tematycznych.
4. Organizowanie zebrań, dyskusji, odczytów, konkursów oraz spotkań z pisarzami, tłumaczami, krytykami i wydawcami na tematy związane z fantastyką, grami i kulturą Dalekiego Wschodu.
5. Organizowanie konkursów, turniejów gier, imprez kulturalnych, przeglądów, wernisaży, gier terenowych, miejskich i questingu.
6. Organizowanie spotkań mających na celu rozegranie sesji RPG, gier planszowych, oglądanie filmów i anime.
7. Założenie czytelni („wymienialni”) mang i anime, komiksów, książek i filmów o tematyce fantastycznej we współpracy z Biblioteką Publiczną im. Marii Konopnickiej w Suwałkach.
8. Prowadzenie warsztatów LARP’owych, dla GM’ów i innych.
9. Wszelką inną działalność, również odpłatną, związaną z fantastyką i kulturą Dalekiego Wschodu, nienastawioną na zysk.
Rozdział III – Członkowie Stowarzyszenia
§ 7
1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
2. Stowarzyszenie może posiadać członków:
- Zwyczajnych,
- Honorowych.
§ 8
1. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna, która złoży pisemną deklarację zawierającą rekomendację jednego członka Stowarzyszenia.
2. Przyjęcia nowych członków dokonuje Walne zebranie członków uchwałą podjętą nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji.
3. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
4. Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków podjętej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji.
§ 9 Prawa i obowiązki członków Stowarzyszenia
1. Członkowie zwyczajni mają prawo:
- biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Stowarzyszenia,
- korzystania z dorobku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia,
- udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie,
- zgłaszania wniosków co do działalności Stowarzyszenia.
2. Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
- brania udziału w działalności Stowarzyszenia i w realizacji jego celów,
- uczestniczenia w walnych zebraniach członków,
- przestrzegania statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,
- regularnego opłacania składek.
3. Członkowie honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Stowarzyszenia, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.
4. Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.
§ 10 Odejście ze Stowarzyszenia
1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
- dobrowolnej rezygnacji pisemnej z przynależności do Stowarzyszenia złożonej na ręce Zarządu,
- wykluczenia przez Zarząd:
- z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający trzy miesiące,
- z powodu rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień i uchwał władz Stowarzyszenia,
- ze względu na brak przejawów aktywnej działalności na rzecz Stowarzyszenia.
- utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
- śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego.
2. Zarząd przedstawia decyzję o wykluczeniu Walnemu zebraniu członków i podejmowana jest uchwała, od której osoba wykluczona ma prawo odwołać się w ciągu 14 dni od zebrania. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Decyzja podjęta podczas zebrania jest ostateczna.
Rozdział IV – Władze i struktura organizacyjna Stowarzyszenia
§ 11
1. Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne zebranie członków,
- Zarząd Stowarzyszenia,
- Komisja rewizyjna.
2. Zarząd jest powołany do kierowania całą działalnością Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego zebrania członków, a także reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz.
3. Zarząd składa się z trzech członków: prezesa, skryby i skarbnika.
4. Członkowie zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za pełnione funkcje.
5. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb. Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes.
6. Zarząd Stowarzyszenia wybierany jest na czas trwania kadencji – 3 lata.
7. Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
8. Komisja rewizyjna składa się z trzech członków: przewodniczącego komisji oraz dwóch członków komisji.
9. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb. Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący.
10. Komisja rewizyjna wybierana jest na czas trwania kadencji – 3 lata.
11. Do kompetencji Walnego zebrania należy:
- określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia,
- uchwalanie zmian statutu,
- wybór i odwoływanie władz Stowarzyszenia,
- udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji rewizyjnej,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku.
12. Walne Zebranie obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
13. Walne zebranie zwołuje Zarząd:
- z własnej inicjatywy,
- na wniosek co najmniej jednego członka Stowarzyszenia.
14. Walne zebrania mogą odbywać się elektronicznie poprzez internetowe narzędzia komunikacyjne.
15. Walne zebrania zwoływane jest:
- raz w roku, jako sprawozdawcze,
- co trzy lata, jako sprawozdawczo-wyborcze,
zawiadamiając członków o terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na 14 dni przed datą walnego zebrania. Jeśli na zebraniu nie ma wymaganego kworum, zwołuje się zebranie w drugim terminie nie później niż w ciągu miesiąca od dnia zwołania walnego zebrania członków.
§ 12 Sposób podejmowania decyzji
1. Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków, chyba, że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.
Rozdział V – Dochody Stowarzyszenia
§ 13
- Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
- składki członkowskie,
- darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności publicznej,
- dotacje, subwencje, udziały, lokaty.
2. Wysokość składek członkowskich określa się podczas Walnego zebrania członków.
3. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
4. Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
Rozdział VI – Sposób reprezentowania stowarzyszenia
§ 14
1. Do składania oświadczeń woli w imieniu stowarzyszenia, w tym w sprawach majątkowych, uprawniony jest prezes bądź osoba przez niego upoważniona.
2. Wszystkie umowy między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu podpisuje jeden z pełnomocników.
3. Pełnomocnikiem staje się członek Stowarzyszenia wybrany podczas głosowania jawnego, po przyjęciu uchwały przez Walne Zebranie.
4. Pełnomocników jest dwóch.
Rozdział VII – Zasady wprowadzania zmian w statucie
§ 15 Uchwałę w sprawie zmiany statutu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie bezwzględną większością głosów, w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
Rozdział VIII – Sposób rozwiązania się stowarzyszenia
§ 16
1. Uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków kwalifikowaną większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
Słowniczek:
- Anime – animacja japońska,
- Fandom – określenie społeczności fanów, zwykle używane w odniesieniu do fanów fantastyki, mangi i anime oraz RPG,
- GM – ang. Game Master, Mistrz Gry, prowadzący scenariusz w grze RPG,
- LARP – ang. Live Action Role-Playing, aktywność, podczas której gracze odgrywają postaci i przeżywają razem pewien scenariusz, gra podobna do improwizowanej sztuki teatralnej,
- Manga – japoński komiks,
- RPG – ang. Role-Playing Game, gra fabularna.